Bez kategorii

Rodzina Addamsów straszy i śmieszy

Rodzina Addamsów na scenie

Rodzina Addamsów zaczęła funkcjonować w latach trzydziestych XX wieku. Najpierw w formie komiksu publikowanego na łamach tygodnika „The New Yorker”. Jej twórcą (właściwie, powinienem napisać: ojcem) był – a jakże! – Addams: Charles Addams. Nic dziwnego zatem, że został on również autorem scenariusza serialu telewizyjnego, który powstał w latach sześćdziesiątych. Pierwszy odcinek pojawił się w sieci ABC 18 września 1964 roku, a ostatni – 8 kwietnia 1966 roku. Oczywiście, później serial był emitowany również przez inne sieci i stacje telewizyjne.

W 1991 roku miała miejsce premiera pełnometrażowej Rodziny Addamsów. Film doczekał się dwóch sequeli: w 1993 roku była to Rodzina Addamsów 2, a w 1998 roku – Rodzina Addamsów: Zjazd rodzinny.

W 2010 roku Rodzina Addamsów trafiła na deski Broadwayu i od razu zaczęła przyciągać tłumy widzów.

Przodkowie Rodziny Addamsów - fot. Weronika Trzeciak
Przodkowie Rodziny Addamsów – fot. Weronika Trzeciak

Na scenie oglądamy historię upiornej rodzinki mieszkającej na bagnach w starym, wiktoriańskim zamku. Wszystko robią na opak, na przykład opalają się przy księżycu. Głównymi bohaterami opowieści są Gomez i Morticia, których córka Wednesday, zwana księżniczką ciemności, dorasta i zakochuje się w uroczym chłopaku o imieniu Lucas. Prosi ojca, aby zachował to w tajemnicy przed swoją ukochaną żoną. Wszystko zmieni się pewnego wieczoru, kiedy przy jednym stole spotkają się obie rodziny, pochodzące z dwóch różnych światów.

Część Rodziny Addamsów - fot. Weronika Trzeciak
Część Rodziny Addamsów – fot. Weronika Trzeciak

Przed premierą spektaklu Jacek Mikołajczyk – dyrektor Teatru Syrena, a zarazem reżyser spektaklu, życzył publiczności … głębokiej depresji. Oczywiście, był to żart, bo Rodzina Addamsów nie jest horrorem, lecz parodią horroru, pełną czarnego humoru i zabawnych scen, a Addamsowie są kochającą się rodzinką. W gruncie rzeczy są oni normalni – no, może trochę odmienni. Spektakl bardziej śmieszy, niż straszy. Następują w nim szybkie zwroty akcji, a bohaterowie niejednokrotnie zaskakują widzów, wywołując ich aplauz.

Dyrektorzy teatrów i kierownicy muzyczni spektaklu - fot. Weronika Trzeciak
Dyrektorzy teatrów i kierownicy muzyczni spektaklu – fot. Weronika Trzeciak

Spektakl jest koprodukcją Teatru Syrena w Warszawie i Teatru Muzycznego w Poznaniu. Jest to ta sama inscenizacja, realizowana przez dwa różne zespoły aktorskie i muzyczne. Obydwa teatry współpracowały już przy dwóch widowiskach, których reżyserem był Jacek Mikołajczyk. Opisywany spektakl jest z kolei drugą inscenizacją Rodziny Addamsów: w 2015 roku ci sami, wymienieni poniżej, realizatorzy przygotowali polską prapremierę spektaklu w Gliwickim Teatrze Muzycznym.

Morticia i Gomez w tańcu - fot. Weronika Trzeciak
Morticia i Gomez w tańcu – fot. Weronika Trzeciak

Rodzinę Addamsów wystawiono na Broadwayu 722 razy, pokazywany był niemal w całej Europie i Ameryce. Zarobił 47 milionów dolarów. Spodziewam się, że spektakl Teatru Syrena nie zarobi takiej olbrzymiej kwoty, wróżę mu jednak wielkie powodzenie. Dlatego zachęcam P.T. Czytelników, by już rozejrzeli się za biletami.

Rodzina Addamsów - plakat
Rodzina Addamsów – plakat

Teatr Syrena przygotowuje kolejne premiery teatralne i koncerty, ale o tym następnym razem.

Rodzina Addamsów – premiera: 8, 9 września 2018 r. (Teatr Syrena w Warszawie);                                                                                                                                   22 września 2018 roku (Teatr Muzyczny w Poznaniu).

Autorzy: Marshall Brickman i Rick Elice
Muzyka i teksty piosenek: Andrew Lippa

Przekład: Jacek Mikołajczyk

Reżyseria: Jacek Mikołajczyk

Kierownictwo muzyczne: Tomasz Filipczak (Warszawa)/ Piotr Deptuch (Poznań)

Choreografia i ruch sceniczny: Ewelina Adamska-Porczyk

Scenografia: Grzegorz Policiński

Kostiumy i charakteryzacja: Ilona Binarsch

Kierownictwo wokalne: Anna Domżalska

Obsada w Teatrze Syrena:

Gomez –  Tomasz Steciuk/ Przemysław Glapiński

Morticia – Anna Terpiłowska/ Marta Wiejak

Wednesday – Weronika Bochat-Piotrowska/ Anastazja Simińska/ Agnieszka Tylutki

Pugsley – Karol Kwiatkowski/ Michał Rosiński

Fester – Damian Aleksander/ Marcin Słabowski

Alice – Jolanta Litwin-Sarzyńska/ Katarzyna Walczak

Mal – Michał Konarski/ Albert Osik

Lucas – Karol Drozd/ Maciej Pawlak

Lurch – Bartłomiej Wiater/ Kamil Zięba

Babcia – Beata Jankowska-Tzimas/ Beatrycze Łukaszewska

Przodkowie:

Tancerka kabaretowa – Kamila Baryczkowska

Kurtyzana – Monika Bestecka

Cheerleaderka – Katarzyna Domalewska

Królowa angielska – Anna Gigiel

Królowa egipska – Agnieszka Rose

Panna młoda – Nika Warszawska

Biskup – Marek Grabiniok

Ciotka Herman – Dawid Pelowski

Konkwistador – Jacek Pluta
Szkot – Bartek Zaniewicz

Jaskiniowiec – Sebastian Ziomek

Muszkieter – Tomasz Ziółek

Swing – Adrianna Kućmierz

Zespół muzyczny:

Dyrygent – Tomasz Filipczak

Instrumenty klawiszowe – Maciej Tomaszewski

Instrumenty klawiszowe – Marek Błaszczyk

Gitara – Jan Malecha

Gitara basowa – Paweł Bomert

Perkusja – Grzegorz Poliszak

Saksofony – Mariusz Mielczarek

Saksofony – Wiesław Wysocki

Trąbka – Piotr “Ziarek” Ziarkiewicz

Puzon – Andrzej Rękas

Skrzypce – Justyna Baran

Wiolonczela – Anna Kuczok

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.