Medialny guru

R

Teatr Druga Strefa w Warszawie przyzwyczaił swoich widzów do tego, że porusza ważne problemy społeczne. Co ważne, nie proponuje gotowych recept, lecz przedstawia problemy i proponuje publiczności samodzielne ich rozwiązywanie. Podobnie jest w przypadku spektaklu, który – nomen omen – jest zatytułowany Publiczność.

Autor sztuki, Vladimir Zuev uznawany jest przez krytyków teatralnych i literackich za twórcę rosyjskiego realizmu magicznego. W swoim dorobku ma ponad czterdzieści dramatów, które cieszą się dużą popularnością nie tylko na scenach rosyjskich. Zuev w swoim dorobku ma również ponad 200 piosenek oraz wydał trzy tomiki wierszy. Występuje także na scenie ze swoim monodramem z piosenkami pod tytułem Cafe MAFE.

Publiczność - gimnastyka/ fot. Karpati&Zarewicz
Publiczność – gimnastyka/ fot. Karpati&Zarewicz

Przed ponad dekadą nasze życie stało się zupełnie inne, niż na początku XXI wieku. Z każdym dniem coraz bardziej podporządkowujemy się dyktaturze przekazu audiowizualnego w przestrzeni wirtualnej. Dlaczego z własnej, nieprzymuszonej woli staliśmy się niewolnikami mediów społecznościowych? W szalonej gonitwie za polubieniami i zasięgami, powoli zatracamy nasze człowieczeństwo. Czy temu ma służyć technologia jutra? Co się z nami stało?

Nie bez kozery spektakl Publiczność rozpoczyna się od głośnego zacytowania „deklaracji”:

„Niniejszym udzielam naszej Społeczności i innym osobom powiązanym ze Społecznością, zgody na wykorzystanie moich informacji, zdjęć i nagrań, wiadomości lub komentarzy zarówno w przeszłości, jak i w przyszłości. Poprzez to oświadczenie zawiadamiam Społeczność, iż nie mam nic przeciwko ujawnianiu, kopiowaniu, rozpowszechnianiu lub jakimkolwiek innym czynnościom… Treść mojego życia nie stanowi informacji prywatnych i poufnych. Jestem świadom, że działanie wbrew przepisom ustawy o publicznej demonstracji mojego życia prywatnego może być ścigane na mocy prawa”.

Publiczność - niepełnosprawność do sprzedania/ fot. Karpati&Zarewicz
Publiczność – niepełnosprawność do sprzedania/ fot. Karpati&Zarewicz

Początkowo sądziłem, że – poza jedną parą – między osobami funkcjonującymi w owej Społeczności nie będzie żadnej interakcji. Ot, wygłoszą przed kamerą swoje OFICJALNE poglądy i na tym się zakończy. Widzowie widzieli owe wystąpienia na żywo i na ekranach monitorów. Ale nie! Okazało się, że początkowo niektóre osoby miały między sobą kontakty wychodzące poza sferę mediów społecznościowych. W dodatku poza kamerą nasi bohaterowie czasem dodawali coś mniej oficjalnego. Dopiero później wszystko zostało opanowane przez Społeczność, która wkraczała we wszelkie aspekty życia, regulując nawet, którego dnia – raz w miesiącu! – można było pójść do klubu.

Publiczność - zabawa w klubie/ fot. Karpati&Zarewicz
Publiczność – zabawa w klubie/ fot. Karpati&Zarewicz

Nawet spory między nimi były prowadzone za pośrednictwem mediów. Przyczyny sporów mogą być różne. Jedną z nich były… drosophile, czyli muchówki z rodziny wywilżnowatych.

W programie spektaklu napisano, że występuje w nim sześcioro aktorów. Osobiście uważam, że była tam siódma osoba. Otóż, co pewien czas odwoływano się do Wielkiego Moderatora, który regulował wszelkie posty czy wystąpienia. Taką rolę podczas spektaklu odgrywał, odpowiedzialny za technikę, Eligiusz Baranowski. To on uruchamiał przekaz z poszczególnych kamer na ekrany, śmiało można więc przypisać mu rolę Wielkiego Moderatora. Mam świadomość, że tak to ułożył reżyser Sylwester Biraga, ale skoro jesteśmy w teatrze?

Publiczność - zakochani z miksturą/ fot. Karpati&Zarewicz
Publiczność – zakochani z miksturą/ fot. Karpati&Zarewicz

Jako się rzekło, w Teatrze Druga Strefa nie podsuwa się gotowych recept. Chyba warto zatem czasami przeczytać definicję „mediów społecznościowych”, chwilę pomyśleć, a potem spróbować wrócić do prawdziwego świata. Ale czy to jest jeszcze możliwe?

  • Publiczność – premiera: 23 października 2021 r.; Teatr Druga Strefa
  • Autor: Vladimir Zuev
  • tłumaczenie: Marina Bolewska
  • reżyseria, video i scenografia: Sylwester Biraga
  • występują: Grzegorz Sierzputowski, Alona Szostak, Piotr Janiszewski #debiutywarszawskie, Bartosz Bednarczyk #debiutywarszawskie, Alicja Czarnik #debiutywarszawskie, Sylwester Biraga
  • przygotowanie wokalne: Vlasta Traczyk
  • na plakacie wykorzystano grafikę Wandy Czełkowskiej
  • fotosy: Karpati&Zarewicz
  • technika: Eligiusz Baranowski, Michał Cieślak

    Leave a comment
    Your email address will not be published. Required fields are marked *