Następcy Kiepury

R

Za nami Gala XVI Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury. Przebieg uroczystości relacjonuje Roman Soroczyński.

Od 2007 roku entuzjaści teatrów muzycznych i operowych z niecierpliwością czekają na coroczne wręczenie statuetek Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury. Początkowo uroczystości organizowano w pobliżu rocznicy urodzin Patrona Nagrody, przypadającej 16 maja. Później termin ewoluował: był związany z zakończeniem sezonu teatralnego (czerwiec), by dotrzeć do września. Od 2019 roku jest to ostatni poniedziałek września. Dlatego 26 września 2022 r. na scenie Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. Jana Kiepury przy ul. Jagiellońskiej 26 w Warszawie pojawili się przedstawiciele szeroko rozumianego środowiska muzycznego.

XVI Teatralne Nagrody Muzyczne - plakat
XVI Teatralne Nagrody Muzyczne – plakat

Goście zostali powitani przez Przewodniczącą Kapituły Nagród, a jednocześnie Dyrektorkę Teatru, Iwonę Wujastyk, której towarzyszył Artur Orzech. Obydwoje wykorzystali podsumowanie szesnastej edycji Nagród do przypomnienia, że w 2022 roku obchodzimy 120 rocznicę urodzin Jana Kiepury: cytowali anegdoty i prezentowali mało znane fakty z życia artysty w okresie międzywojennym. Właśnie ów okres dominował podczas występów artystycznych, będących bardzo ciekawym urozmaiceniem uroczystości. Warto nadmienić, że ich wykonawcami były osoby nominowane do nagrody.

Iwona Wujastyk i Artur Orzech witają gości - fot. Michał Heller
Iwona Wujastyk i Artur Orzech witają gości – fot. Michał Heller

Widzowie usłyszeli między innymi: Ninon, ach uśmiechnij się autorstwa Marceliny Halicz i Bronisława Kapera i Nie kochać w taką noc to grzech Jerzego Jurandota i Zygmunta Wiehlera. Pierwszą część zakończyło ogniste stepowanie Tomasz Pałasza.

Tomasz Pałasz po stepowaniu - fot. Michał Heller
Tomasz Pałasz po stepowaniu – fot. Michał Heller

Po przerwie część widowni zapragnęła zostać Pretty woman i, dodatkowo, Przetańczyć całą noc. I wcale w tych marzeniach nie przeszkadzały fragmenty Opery za trzy grosze Bertolta Brechta i Kurta Weila. Wszystkim występującym artystom towarzyszył znakomity Big Band Mazowieckiego Teatru Muzycznego pod kierownictwem niezwykle żywiołowego Macieja Pawłowskiego.

Maciej Pawłowski na czele Big Bandu - fot. Michał Heller
Maciej Pawłowski na czele Big Bandu – fot. Michał Heller

Śmiało można rzec, że Wielkim Wygranym wieczoru została Opera Wrocławska, której Dyrektorka, Halina Ołdakowska, pięć razy wychodziła na scenę, by – w imieniu swojego zespołu – odbierać statuetki. Sukces zapewnili operze: Tosca – Najlepszy spektakl, Bassem Akiki – Najlepszy dyrygent, Aleksandra Kurzak – Najlepsza śpiewaczka operowa, Ambrogio Maestri – Najlepszy śpiewak operowy oraz  Katarzyna Zapart – Autorka najlepszego plakatu teatralno-muzycznego (dotyczącego spektaklu Cosi fan tutte). Nic dziwnego zatem, że Pani Dyrektor, uginając się pod ciężarem statuetek, powiedziała:

To nagroda dla twórców Toski i całego zespołu Opery Wrocławskiej. Dla wszystkich, którzy ze mną pracują każdego dnia. To dla mnie szczególny spektakl, pierwszy, który razem z Mariuszem Kwietniem, dyrektorem artystycznym i Bassemem Akiki, dyrektorem muzycznym, przygotowaliśmy dla publiczności po objęciu dyrekcji i po pandemii. Włożyliśmy w niego bardzo dużo serca, chcąc pokazać, jakiego poziomu artystycznego widzowie mogą spodziewać się na scenie. Wszystko, co robimy, robimy dla publiczności. Chcemy, by widzowie wychodzili z naszych spektakli wzruszeni i chcieli wracać. Otrzymane przez nas nagrody pokazują, że to, co robimy, robimy dobrze.

Pozostałymi laureatami XVI Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury zostali:

  • w kategorii Najlepszy spektakl dla młodego widza – spektakl Żółta dama – legenda muzyczna, zgłoszona przez Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury,
  • w kategorii Najlepszy reżyser – Deda Cristina Colonna, zgłoszona przez Warszawską Operę Kameralną,
  • w kategorii Najlepsza scenografia – Grzegorz Policiński, zgłoszony przez Operę na Zamku w Szczecinie,
  • w kategorii Najlepsze kostiumy – Francesco Vitali, zgłoszony przez Warszawską Operę Kameralną,
  • w kategorii Najlepsza choreografia – Anna Hop, zgłoszona przez Teatr Wielki Operę Narodową,
  • w kategorii Najlepsza wokalistka musicalowa – Malwina Kusior, zgłoszona przez Teatr Muzyczny w Łodzi,
  • w kategorii Najlepszy wokalista musicalowy – Marcin Wortmann, zgłoszony przez Teatr Syrena,
  • w kategorii Najlepsza tancerka (klasyka) – Malika Tokkozhina, zgłoszona przez Operę Krakowską,
  • w kategorii Najlepszy tancerz (klasyka) – Vladimir Yaroshenko, zgłoszony przez Teatr Wielki Operę Narodową,
  • w kategorii Najlepsza tancerka (pozostałe formy taneczne) – ex aequo: Emma McBeth, zgłoszona przez Operę na Zamku w Szczecinie, oraz Aleksandra Piwowarek, zgłoszona przez Teatr Muzyczny w Poznaniu,
  • w kategorii Najlepszy tancerz (pozostałe formy taneczne) – Tomasz Pałasz, zgłoszony przez Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury.

Nagrodę specjalną za całokształt pracy artystycznej otrzymali: Ewa Michnik, zgłoszona przez Operę Krakowską, oraz Juliusz Multarzyński, zgłoszony przez Operę Śląską.

Laureaci XVI Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury - fot. Michał Heller
Laureaci XVI Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury – fot. Michał Heller

Ktoś, kto pierwszy raz zetknął się z informacją o Teatralnych Nagrodach Muzycznych im. Jana Kiepury, mógłby zapytać, jak to się stało, że różne teatry zgłaszały kandydatów do nagród. Otóż idea konkursu polega na tym, że mogą ich zgłaszać dyrektorzy teatrów muzycznych i teatrów posiadających w repertuarze wydarzenia muzyczne. Kapituła Nagrody – po ciężkiej pracy, polegającej na oglądaniu zgłoszonych widowisk –  nominuje najlepszych spośród zgłoszonych. Drugi etap prac Kapituły obejmuje wyłonienie laureatów. Warto nadmienić, że do szesnastej edycji Nagrody zgłoszono 171 kandydatur w różnych kategoriach.

A któż tak ciężko pracował? W skład Kapituły wchodzą: Iwona Wujastyk; Barbara Kędzierska – scenograf, kostiumograf; Izabela Kłosińska – śpiewaczka operowa; Krystyna Mazurówna – tancerka i choreografka; Danuta Renz – wiceprzewodnicząca sekcji Teatrów Muzycznych ZASP; prof. Ryszard Karczykowski – śpiewak operowy; Maciej Pawłowski – kompozytor, dyrygent, reżyser; Andrzej Pągowski – artysta grafik, autor projektu statuetki; Jerzy Satanowski – kompozytor, reżyser, dyrygent; Daniel Wyszogrodzki – dziennikarz muzyczny.

Nic dziwnego zatem, że to właśnie członkowie Kapituły najczęściej odczytywali werdykty i wręczali laureatom statuetki. Oprócz nich zaszczytu tego dostąpili między innymi: Włodzimierz Izban – pierwszy Dyrektor Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. Jana Kiepury, pomysłodawca Nagrody; Janusz Fogler – Przewodniczący Rady Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Ryszard Rembiszewski – prezenter radiowy i telewizyjny.

Występ trzech tenorów - fot. Michał Heller
Występ solistów klasycznych – fot. Michał Heller

Jakie będą wyniki siedemnastej edycji Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury? Dowiemy się o tym 25 września 2023 roku.


    Leave a comment
    Your email address will not be published. Required fields are marked *