Małgosia i Jaś

R

Najstarszy teatr lalkowy w Polsce rozpoczął obchody 95-lecia. Niektóre  przedsięwzięcia obserwował Roman Soroczyński.

Uprzejmie proszę, aby ewentualni zwolennicy poprawności językowej nie poprawiali tytułu niniejszego artykułu ani tytułu spektaklu. Bowiem wystawiony przez warszawski Teatr Baj spektakl Małgosia i Jaś jedynie (a może aż?) koresponduje z klasyczną bajką „Jaś i Małgosia”, która została opublikowana przez braci Grimm (Jacob Ludwig Karl i Wilhelm Karl) w grudniu 1812 roku, a więc przed 211 laty.

Autorką nowego dzieła jest, pochodząca z prowincji Québéc, aktorka i pisarka Suzanne Lebeau. Była ona współzałożycielką grupy teatralnej Le Carrousel z Montrealu. Drugim z założycieli grupy był Gervais Gaudreault, który reżyserował spektakl.

Autorzy spektaklu Małgosia i Jaś inaczej rozłożyli akcenty, proponując refleksję nad rzeczywistością oraz rodzinną relacyjnością. Przyznam, że już początek widowiska był zaskakujący! Jaś dopiero przychodził na świat, wprowadzając w życie Małgosi niepewność. Młodszy brat odebrał starszej siostrze poczucie rodzicielskiej bliskości oraz dotychczasową uwagę mamy i taty. Jej życie straciło równowagę, a zazdrość coraz bardziej przysłaniała codzienność.

Małgosia i Jaś - rodzinna "dyskusja" / fot. Albert Roca Macià
Małgosia i Jaś – rodzinna “dyskusja” / fot. Albert Roca Macià

Kiedy rodzice zostawili dzieci w lesie, ci, szukając schronienia, trafili do domu Czarownicy. Tam wyczerpani i wygłodniali mogli się w końcu najeść. Chociaż z tym najadaniem w chatce Baby Jagi to wszyscy pamiętamy jak było. W pewnym momencie Małgosia poczuła ogromną pokusę wepchnięcia brata do pieca. Zebrała w sobie wszystkie pretensje i złe emocje względem Jasia. Nagromadzone przez lata żale kłębiły się w jej głowie i pulsowały w rytmie ognia buzującego w piecu. I wtedy Małgosia się ocknęła, bo przecież bez brata… nie byłaby Małgosią. Dopiero wówczas zaczęła używać zwrotu „Jaś” zamiast dotychczas stosowanego „młodszy brat”.

Małgosia i Jaś w lesie - fot. Albert Roca Macià
Małgosia i Jaś w lesie – fot. Albert Roca Macià

Przed spektaklem moja Wnusia policzyła, że na scenie jest siedemnaści krzeseł i zastanawiała się, czy wszystkie zostaną wykorzystane. Po zakończeniu tego arcyciekawego widowiska wyraziła podziw, że dwoje aktorów szybko zmieniało swoje role i w ten sposób na scenie „pojawiło się” znacznie więcej osób. Początkowo nie podobała się jej postawa Małgosi wobec Jasia, ale później zauważyła przemianę, dodając, że należy szanować młodsze rodzeństwo. A wie, o czym mówi!

  • Małgosia i Jaś – premiera: 2 grudnia 2023 r., Teatr Baj
  • Autorka: Suzanne Lebeau
  • Tłumaczenie: Ewa Umińska
  • Rreżyseria: Gervais Gaudreault
  • Scenografia: Stéphane Longpré
  • Muzyka: Diane Labrosse
  • Kostiumy: Edyta Rzewuska
  • Asystent reżysera: Edyta Rzewuska
  • Obsada: Adriana Paprocka – Małgosia / Oskar Lasota – Jaś

Nadmienię, że premiera spektaklu Małgosia i Jaś zapoczątkowała obchody 95-lecia Teatru Baj. Po premierze Dyrektorka Teatru, Ewa Piotrowska, zapraszała na scenę wszystkich pracowników i wręczała im symboliczne laleczki, nazwane Dariuszami 2023. Sam spektakl realizowany jest w ramach projektu „95 lat najstarszego teatru lalek w Polsce”, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Równie interesujące jest wsparcie, jakie Teatr Baj otrzymał na realizację projektu „Dziecko – Dorosły – Leksykon wrażliwości” ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Warto nadmienić, że partnerem projektu jest norweski teatr Det Norske Teatr, zaś jednym z elementów projektu był spektakl Dziewczynka ze skrzypcami autorstwa tegorocznego Noblisty Jona Fossego, w reżyserii Ewy Piotrowskiej. Premiera spektaklu miała miejsce wiosną bieżącego roku, ale nie miałem okazji, by napisać o nim. Nadrabiam tę zaległość.

Bohaterka widowiska – dziewczynka, która lubiła grać na skrzypcach – wyrusza na poszukiwania swojego taty. Droga, którą przemierza, prowadzi przez morze, skały, lasy. Natura jest jej przeszkodą, ścieżką i lustrem jednocześnie. Jej emocje odbijają się w szumie fal, blasku zorzy polarnej i fruną z wiatrem. Muzyka, której bezgranicznie zaufała, wyznacza jej ścieżkę do uwięzionego przez rozpacz i mrok taty.

W tym onirycznym, nastrojowym, niezwykle bogatym wizualnie i muzycznie przedstawieniu najważniejsza jest podróż. Podróż przez nieopisane piękno natury oraz przez kalejdoskop emocji i wrażeń – także tych trudniejszych i ciemniejszych, z którymi przychodzi nam się zmagać. Podążamy za Dziewczynką ze skrzypcami, która jest naszym przewodnikiem i otwiera przed nami swój leksykon wrażliwości.

Dziewczynka ze skrzypcami - jedna ze scen / fot. Albert Roca Macià
Dziewczynka ze skrzypcami – jedna ze scen / fot. Albert Roca Macià

Ewa Piotrowska sięgnęła po tekst najważniejszego dzisiaj norweskiego dramatopisarza – Jona Fossego. Dramatopisarza, który słynie głównie ze swojej twórczości dla dorosłych i to ona odnosi sukcesy na europejskich scenach. Polska inscenizacja tekstu tego autora będzie jedną z pierwszych, skierowanych do młodego widza. Dziecko u Fossego traktowane jest niezwykle partnersko, z dużym szacunkiem i bez koloryzowania. Skandynawski model twórczości dla najmłodszych opiera się na wierze w dojrzałość oraz mądrość młodego człowieka. Twórcy Dziewczynki ze skrzypcami idą tym tropem i przygotowują spektakl, dla widzów, którzy choć metrykalnie często są nazywani dziećmi, pragną już głębszej refleksji i zanurzenia się zarówno w życiowych doświadczeniach, jak i w sztuce. A refleksja w tym przedstawieniu to słowo klucz, które otwiera kolejne tropy i pozwala doświadczyć nowych emocji w teatrze.

W trakcie projektu Teatr Baj zagrał 24 spektakle, w tym trzy w Oslo, na Międzynarodowym Festiwalu Jona Fossego. Towarzyszyły im warsztaty i spotkania edukacyjne prowadzone przez zespół edukacyjny Teatru Baj, w składzie: Elżbieta Bieda, Marta Gryko-Sokołowska, Andrzej Bocian i Oskar Lasota. W ramach warsztatów między innymi prezentowano scenariusz lekcji dla nauczycieli, który mógł być realizowany zarówno przed, jak i po obejrzeniu spektaklu. Scenariusz sprawdzał się także jako wstęp do rozmowy między opiekunami/rodzicami a dziećmi i młodzieżą.

Konferencja prasowa podsumowująca projekt norweski - fot. Roman Soroczyński
Konferencja prasowa podsumowująca projekt norweski – fot. Roman Soroczyński

Nowoczesne czasy wymagają nowoczesnego, kompleksowego podejścia. Dlatego projektowi towarzyszy zaprojektowana i stworzona w ramach projektu aplikacja „Marionetka”. Dzieci i młodzież mają możliwość stworzyć i zaanimować swoją lalkę teatralną wykazując się wiedzą i znajomością świata teatru. Im więcej dzieci pamiętają z wizyty w teatrze i im więcej będą chciały się dowiedzieć, tym wykreowana w grze lalka będzie atrakcyjniejsza i bardziej energiczna. Przy okazji odbiorcy mogą poznać trochę teatralnych, trudnych słów, którymi potem można zaskakiwać koleżanki i kolegów.

Dziewczynka ze skrzypcami i jej twórcy otrzymali różne nagrody na festiwalach teatralnych. Choćby ten fakt powinien skłonić widzów do obejrzenia spektaklu, w którym… pada jedno słowo. O ile wiem, będzie on grany ponownie w kwietniu 2024 roku.

  • Dziewczynka ze skrzypcami – premiera: 23 kwietnia 2023 roku, Teatr Baj
  • Autor: Jon Fosse
  • Tłumaczenie: Monika Grossman-Kliber
  • Reżyseria: Ewa Piotrowska
  • Dramaturgia: Ingrid Weme Nilsen
  • Scenografia: Edyta Rzewuska
  • Muzyka: Karoline Rising Næss
  • Projekcje: Marek Rzewuski
  • Obsada: Adriana Paprocka / Andrzej Bocian / Oskar Lasota

    Leave a comment
    Your email address will not be published. Required fields are marked *