Żeńska premiera sezonu

R

Teatr Syrena zaprezentował jeden z najgorętszych tytułów w światowym musicalu. Na premierze był Roman Soroczyński.

Mam wrażenie, że pierwszą premierą sezonu teatralnego 2023/2024 w Warszawie był musical SIX w Teatrze Syrena. Dlaczego nazwałem tę premierę „żeńską”? Złożyło się na to kilka przyczyn. Głównymi, a właściwie jedynymi, bohaterkami spektaklu są kobiety znane z historii jako żony Henryka VIII. W przedstawieniu, które ma formę koncertu, są one diwami muzyki pop, wyśpiewującymi swoje historie. To przykład zamiany „history” w „herstory”, czyli oddania głosu pomijanym do tej pory kobietom. Muzyczną inspirację dla SIX stanowią przeboje Beyoncé, Adele czy Alicii Keys. Nic dziwnego zatem, że musical, który został stworzony przez studentów uniwersytetu Cambridge i został zaprezentowany na festiwalu Fringe w Edynburgu, przebił się pośród setek innych tytułów, wzbudził sensację i szybko trafił na sceny Londynu i Nowego Jorku. Jego amerykańska wersja została nagrodzona statuetkami Tony – musicalowymi Oscarami – w kategoriach „Najlepsza muzyka” oraz „Najlepsze kostiumy”. SIX to – obok „Hamiltona” – jeden z najgorętszych tytułów w światowym musicalu w ostatnich latach. Jedną z piosenek z tego spektaklu, Don’t Lose Ur Head, odsłuchano na Spotify już ponad 80 milionów razy.

SIX - początek spektaklu/ fot. Krzysztof Bieliński
SIX – początek spektaklu/ fot. Krzysztof Bieliński

Ewelina Adamska-Porczyk, reżyserka i choreografka SIX, powiedziała:

Ten spektakl opowiada o spotkaniu kobiet, ale dla mnie przede wszystkim jest spotkaniem kobiet. Próby w gronie cudownych aktorek i wokalistek, wspaniałych osobowości, to niesamowite przeżycie. „SIX” to również niezwykła opowieść o królowych, które próbują reinterpretować swój los, swoje życie, „napisać” siebie na nowo.

No właśnie! Obsada SIX została wyłoniona w ogólnopolskim castingu, na który zgłosiło się około 450 aktorek i wokalistek. Sama Ewelina Adamska-Porczyk do tej pory w musicalach w całej Polsce grała, tańczyła i układała do nich choreografie, a teraz zadebiutowała jako musicalowa reżyserka.

Ewelina Adamska-Porczyk z aktorkami podczas próby - fot. Paulina Pander
Ewelina Adamska-Porczyk z aktorkami podczas próby – fot. Paulina Pander

Jak napisałem, bohaterki spektaklu są znane z historii jako żony Henryka VIII. Początkowo sądziłem, że musical przyjmie formę, jaką w Teatrze Syrena zastosowano podczas opisywanego u nas spektaklu Bitwa o tron (zob.

Królewski casting

Sugerowały to pierwsze sceny widowiska. Wprawdzie hasłem przewodnim ich występu było powiedzenie “Rozwiedziona, stracona, zgon. Rozwiedziona, stracona, wdowa po”, ale od czego jest kobieca mądrość? Podczas prezentacji każdej z tych kobiet można było usłyszeć wiele ciekawych informacji o nich samych i o Henryku VIII. Na przykład Katarzyna Aragońska była ambasadorką Hiszpanii w Anglii – pierwszą w historii kobietą na takim stanowisku.

SIX - spór między Katarzyną Aragońską a Anną Boleyn/ fot. Krzysztof Bieliński
SIX – spór między Katarzyną Aragońską a Anną Boleyn/ fot. Krzysztof Bieliński

Anna Boleyn mówiła po francusku i znała na pamięć najważniejsze traktaty religijne epoki, co w tamtych czasach odpowiadało umiejętności cytowania najważniejszych autorytetów naukowych czy  literackich. Katarzyna Parr sprawdziła się jako regentka w czasie nieobecności króla podbijającego Francję i, jako pierwsza angielska królowa, opublikowała książkę. O mądrości tych kobiet – zarówno indywidualnej, jak i zbiorowej  świadczyć może konkluzja, do której doszły w drugiej części musicalu. Mimo różnic i wzajemnej rywalizacji potrafiły one zjednoczyć się. Jak to wyszło? Nie będę tego zdradzał, zachęcając do obejrzenia widowiska.

SIX - kobiety górą/ fot. Krzysztof Bieliński
SIX – kobiety górą/ fot. Krzysztof Bieliński

Warto obejrzeć je również ze względu na wspaniałe warunki głosowe i taneczne zaprezentowane przez aktorki. Każda z nich miała swoje „pięć minut”. Niektórzy znawcy rynku muzycznego porównują ich występy do występów światowych gwiazd czy szukają inspiracji z ich strony. Nie jestem zwolennikiem tego typu porównań [na przykład „polska Beyoncé” – przyp. RS], niemniej po raz kolejny zwróciłem uwagę na fantastyczne możliwości głosowe Marty Burdynowicz i niezwykłą ruchliwość Natalii Kujawy. Z kolei Olga Szomańska imponowała swoją perfekcją, zaś Izabela Pawletko – mimo tragicznego kontekstu – potrafiła rozbawić publiczność. Podczas występu Małgorzaty Chruściel słychać było na widowni, że ma ona swoich licznych fanów. Całkiem zasłużenie! Anna Terpiłowska miała niezwykle trudne zadanie. Jak bowiem opowiedzieć historię swojego krótkiego, bo zaledwie 18-letniego życia, by spodobała się ona publiczności? Nie muszę chyba dodawać, że znakomicie wywiązała się z tej roli.

SIX - zgoda między żonami/ fot. Krzysztof Bieliński
SIX – zgoda między żonami/ fot. Krzysztof Bieliński

Aktorki znakomicie współpracowały ze sobą i wspaniale wchodziły w interakcje. Mogę domyślać się, a wręcz mieć pewność, że równie świetnie radziły sobie aktorki, które wystąpiły podczas drugiej premiery. Wielki wpływ wywarła na to reżyserka i choreografka musicalu, Ewelina Adamska-Porczyk, ale duże znaczenie miały również świetne dialogi w tłumaczeniu Jacka Mikołajczyka.

 

SIX - królowe w tańcu/ fot. Krzysztof Bieliński
SIX – królowe w tańcu/ fot. Krzysztof Bieliński

Należy pamiętać, że w każdym musicalu istotną rolę odgrywa muzyka. Nie inaczej było i tym razem. Zawsze zwracam uwagę na osoby grające na instrumentach: imponują mi wręcz! A już kobiety jako zespół muzyczny? Fantastyczna sprawa!

SIX - część zespołu muzycznego/ fot. Krzysztof Bieliński
SIX – część zespołu muzycznego/ fot. Krzysztof Bieliński

Nie dziwmy się więc, że – jak informuje Teatr Syrena – na 28 pokazów musicalu SIX w premierowym secie we wrześniu i październiku niemal wszystkie bilety zostały wyprzedane. Na szczęście wciąż są dostępne bilety na grudniowe spektakle.

Plakat - projekt Bogna Michalik/ materiał Organizatora
Plakat – projekt Bogna Michalik/ materiał Organizatora
  • SIX – premiera: 9 i 10 września 2023 r., Teatr Syrena
  • Muzyka, teksty piosenek i libretto: Toby Marlow i Lucy Moss
  • Reżyseria i choreografia: Ewelina Adamska-Porczyk
  • Tłumaczenie: Jacek Mikołajczyk
  • Kierownictwo muzyczne: Tomasz Filipczak
  • Scenografia: Anna Adamek
  • Kostiumy: Krystian Szymczak
  • Reżyseria świateł: Katarzyna Łuszczyk
  • Asystent reżyserki i choreografki: Krzysztof Tyszko
  • Trener wokalny – Kamil Dominiak
  • Realizacja dźwięku – Jakub Niedźwiedź
  • Charakteryzacja – Daria Skrzypkowska
  • Kierownictwo produkcji – Iza Natasza Czapska
  • Produkcja – Zuzanna Miladinović
  • Inspicjentka – Marta Skoczek
  • Suflerka – Katarzyna Kulik
  • Obsada:
  • Olga Szomańska – Katarzyna Aragońska
  • Izabela Pawletko – Anna Boleyn
  • Marta Burdynowicz – Jane Seymour
  • Małgorzata Chruściel – Anna z Kleve
  • Anna Terpiłowska – Katarzyna Howard
  • Natalia Kujawa – Katarzyna Parr
  • Agnieszka Rose – Katarzyna Aragońska/Jane Seymour
  • Marta Skrzypczyńska – Anna z Kleve/Katarzyna Parr
  • Aleksandra Gotowicka – Anna Boleyn/Katarzyna Howard
  • Zespół muzyczny:
  • Dyrygentka i instrumenty klawiszowe – Agnieszka Szczepaniak/Marta Sobczak
  • Gitara – Magdalena Czwojda/Katarzyna Garncarek/Monika „Mariliss” Konecka/Joanna Purzycka
  • Gitara basowa – Joanna Dudkowska-Urbaniak/Martyna Sołtysik
  • Perkusja – Justyna Mikrut/Anita Zawadzka

    Leave a comment
    Your email address will not be published. Required fields are marked *